
تا حالا شده باتری ماشینت نو باشه، ولی بعد از یه شب خوابیدن، صبح روشن نشه؟ یا ماشینت چند روز خاموش باشه و بعد ببینی اصلاً برق نداره؟ اگه جواب مثبته، احتمال خیلی زیاد ماشینت برق دزدی داره! پس باید راه تشخیص برق دزدی ماشین رو به خوبی بلد باشی.
برقدزدی یکی از اون ایرادهاییه که اگه زود تشخیصش ندی، هم باتری رو خراب میکنه، هم اعصابتو! ما تو باتری یاب، قراره بهت یاد بدیم چطوری برقدزدی رو تشخیص بدی، دلیلش رو بفهمی و خودت بررسیش کنی — بدون نیاز به مکانیکی رفتن.
برقدزدی ماشین یعنی چی اصلاً؟
برقدزدی یعنی جریانی از برق بعد از خاموش شدن کامل ماشین همچنان از باتری کشیده میشه، بدون اینکه لزومی داشته باشه.
بهطور طبیعی، بعضی قطعات مثل ساعت دیجیتال، ایموبیلایزر، سیستم هشدار، یا ECU مقدار کمی برق مصرف میکنن. اما این مصرف باید خیلی کم باشه. اگه بیش از حد باشه، اسمش میشه برقدزدی!
نشونههای برقدزدی ماشین چیه؟
چند تا نشونه خیلی واضح داره که با دیدنشون باید شک کنی:
- حتی بعد از خرید بهترین باتری ماشین تو بازار باز هم باتری نو خیلی زود خالی میشه
- ماشین بعد از چند ساعت خاموش بودن استارت نمیزنه
- صداهای ریز یا رلههایی که روشن میمونن بعد خاموشی
- چراغهای خیلی کمنور توی کابین حتی بعد از قفل کردن ماشین
- تست با آمپرمتر نشون میده جریان مصرفی بالاست
چطور خودمون برقدزدی رو تست کنیم؟ (روش ساده خانگی)
اگه یه مولتیمتر یا آمپرمتر DC داری، با یه تست ساده میتونی بفهمی مشکلی وجود داره یا نه:
مراحل تست برقدزدی: ماشین رو خاموش کن، همه چراغها و سیستمها رو ببند.
چند دقیقه صبر کن تا ECU به حالت خواب بره (۱۰ دقیقه کافیه).
سر منفی باتری رو جدا کن.
مولتیمتر رو روی حالت آمپرسنج DC بذار و بین سر باتری و کابل منفی وصل کن.
جریان نباید بیشتر از ۵۰ تا ۸۰ میلیآمپر باشه. اگه دیدی بالای ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیآمپره، یعنی برقدزدی داریم!
چطور منبع برقدزدی رو پیدا کنیم؟
حالا که مطمئن شدی برقدزدی وجود داره، وقتشه دنبال منشا اون بگردی!
روش قطع فیوز (بسیار کاربردی): جعبه فیوز ماشین رو باز کن.
یکییکی فیوزها رو دربیار و بعد هر بار آمپرمتر رو چک کن.
هر وقت دیدی جریان بهطور ناگهانی افت کرد، یعنی اون فیوز مربوط به مصرفکننده مشکلداره.
حالا طبق دفترچه ماشین، ببین اون فیوز مربوط به چیه (مثلاً سیستم صوتی، چراغ سقف، صندوق عقب،…) و اون قسمت رو بررسی کن یا جدا کن.
رایجترین دلایل برقدزدی
در تجربه مکانیکها، این قطعات بیشتر باعث برقدزدی میشن:
- سیستم صوتی یا ضبط غیرفابریک
- آلارم یا دزدگیر نصبشده
- چراغ سقفی یا صندوقی که کامل خاموش نمیشه
- رلههای گیر کرده (مثلاً فن یا بخاری)
- دوربین دنده عقب یا سیستم GPS فعال
- شارژرهای USB متصل دائم
گاهی حتی یک لامپ کوچیک سوخته یا نیمسوز میتونه چند ساعت بعد، باتری رو خالی کنه!
چند راهکار برای جلوگیری از برقدزدی
مطمئن شو بعد از خاموش کردن ماشین، همه چراغها خاموش باشن.
دستگاههای جانبی مثل شارژر، ضبط، یا اسپیکر غیرفابریک رو چک کن.
اگه باتریتو تازه عوض کردی، باز هم مشکل باقیه؟ حتماً تست برقدزدی رو انجام بده.
باتری رو در زمان خاموشی طولانی (مثلاً سفر) جدا کن یا از قطعکن استفاده کن.
رفع برق دزدی پراید
پراید یکی از اون ماشینهاییه که بهخاطر ساختار سادهاش، هم برقکشی شفافتری داره و هم خیلی زود میشه برقدزدی رو توش پیدا کرد. رایجترین جاهایی که تو پراید باعث برقدزدی میشن، شامل چراغ صندوق عقب که کامل خاموش نمیشه، ضبط غیرفابریک، دزدگیر نصبشده یا حتی چراغ سقفیایه که در حالت وسط گیر کرده. اولین قدم برای رفع برقدزدی توی پراید اینه که جعبه فیوز رو بررسی کنی و با روش قطعکردن فیوزها یکییکی جریان کشی غیرعادی رو پیدا کنی.
اگه دیدی مشکل از یه قطعه جانبیه مثل ضبط یا دزدگیر، یا باید اون قسمت رو تعمیر کنی یا کامل از مدار خارجش کنی. یه نکته مهم درباره پراید اینه که خیلی وقتا رله فن یا بخاری گیر میکنه و حتی وقتی ماشین خاموشه، همچنان برق میکشه. پس حتماً صدای رلهها و عملکردشون رو هم چک کن. در نهایت، اگه از این کارا سر در نمیاری، بهتره یه برقکار خبره بندازی پشت فرمون، ولی بدون که توی پراید، پیدا کردن و رفع برقدزدی جزو راحتترینهاست!
یک مقاله جذاب برای شما: چگونه عمر باتری اتمی ماشین را افزایش دهیم؟رفع برق دزدی کویل
یه مسئله خیلی مهم تو بحث تشخیص برقدزدی ماشین، تو قسمت کویل ماشینه. کویل وظیفه تقویت ولتاژ برای جرقهزنی رو داره و بهصورت طبیعی فقط وقتی باید برق بکشه که ماشین روشنه یا سویچ در حالت باز (ON) باشه. اما گاهی به خاطر خرابی رله برق کویل، سوئیچ معیوب یا سیمکشی دستکاریشده، حتی بعد از خاموش شدن کامل ماشین هم برق به کویل میرسه. نتیجهاش؟ مصرف بیمورد برق و خالی شدن باتری حتی تو چند ساعت!
برای رفع این نوع برقدزدی، اول باید تست بکنی که آیا بعد از خاموش شدن کامل، کویل هنوز برقدار هست یا نه. این کارو با یه ولتمتر ساده و تست گرفتن از سوکت کویل میتونی انجام بدی. اگه برق هنوز میرسه، معمولاً مقصر یا رله گیر کرده یا سوئیچ ایراد داره. در بعضی موارد هم برق مستقیم اشتباه از جایی به کویل داده شده که باید اصلاح بشه. خلاصه، اگه دیدی کویل بیخود و بیجهت برق میکشه، سریعاً رسیدگی کن، چون هم باتری رو نابود میکنه و هم ممکنه ECU رو تحت فشار بذاره.
سوال پرتکرار: چرا برقدزدی ماشینم موقتیه؟
یه سری از برقدزدیها موقتی یا وابسته به شرایط هستن. مثلاً:
وقتی رطوبت زیاده و رلهها گیر میکنن.
یا وقتی ECU بعضی وقتا درست به خواب نمیره.
یا زمانی که بعضی لوازم جانبی فقط در شرایط خاص فعال میمونن.
پس اگه مشکل بهصورت مقطعی بروز میکنه، حتماً در همون شرایط خاص بررسیش کن.
✅ جمعبندی نهایی: چک کردن برقدزدی = نجات باتری، اعصاب و پولت!
برقدزدی یکی از اون مشکلاتیه که خیلیا باهاش درگیرن ولی نمیدونن اسمش چیه یا چطور باید پیداش کنن. برای تشخیص برق دزدی ماشین با یک تست ساده و دقت به نشونهها، میتونی منبع مشکل رو شناسایی کنی. قبل از اینکه باتری نو بسوزه یا ماشین تو شرایط بد روشن نشه، میتونی جلوی ضرر رو بگیری.
اگه هنوز مطمئن نیستی یا ابزار لازم رو نداری، حتماً از یه برقکار ماهر کمک بگیر. ولی خوبه که بدونی تشخیص اولیه کاملاً قابل انجام توسط خودته.
خرید باتری سپاهان

باتری سپاهان، انتخابی مطمئن برای خودرو شما.
کیفیت بالا، طول عمر عالی و مناسب برای تمام خودروهای داخلی.
مشاهده محصولات